apple smc
Met de macbook op schoot
15/12/06 22:26
Zo, dat is zeer lang geleden dat ik heb geschreven.
Dol enthousiast was ik in mei na de presentatie van het weekeind. Nadat ik het forum had gemaakt ben ik aan de slag gegaan met het experimenteren met podcasting.
Het enthousiasme op school werd snel verstoord toen opeens bleek dat het allemaal niet meer zo zeker zou zijn dat het door zou gaan.
Ik weet er de details niet van maar het komt erop neer dat het bestuur niet zomaar voor Apple wilde gaan. Er brak een periode van onzekerheid uit. Verschillende partijen, ook pc partijen mochten, aanbiedingen doen.
Na een aantal maanden van aanbiedingen, voorstellen en presentaties bleek de Apple toch de grote winnaar op allerlei fronten. Hoera wat mij betreft.
Op een 'demo' avond waar ook 10 leerlingen waren uitgenodigd bleek de uitslag van de leerlingen unaniem: Apple. Ik was mijn vertrouwen gelukkig nooit verloren.
Toen kwam de vraag 'wanneer komen ze en starten we, gaat het dit jaar nog lukken'
Afgelopen dinsdag kreeg ik van Ad met een very big smile de doos mee naar huis. Een mooie macbook.
Tegelijkertijd zijn nu prive de powerbook en de powermac te koop.
Vandaag zijn we met 25 collega's in Bunnink geweest bij hoofdkantoor Apple. We hebben een leuke en leerzame lesdag gehad van Ludo van LAI. Jeroen van der Dunnen heeft een leuke demonstratie podcasting gegeven.
Een leuke maar lange volle dag.
We gaan naar huis met een mighty mouse een itunes tegoedbon en een mooie second skin beschermhoes.
Ik wist 90% al maar heb toch weer allerlei kleine dingetjes geleerd en natuurlijk getuige geweest van het groeiende enthousiasme bij de collega's.
Momenteel zitten meer dan 20 mensen (23 uur savonds) met de laptoop op schoot te blutoothen, imovie-en, itunen enzo meer.
Dol enthousiast was ik in mei na de presentatie van het weekeind. Nadat ik het forum had gemaakt ben ik aan de slag gegaan met het experimenteren met podcasting.
Het enthousiasme op school werd snel verstoord toen opeens bleek dat het allemaal niet meer zo zeker zou zijn dat het door zou gaan.
Ik weet er de details niet van maar het komt erop neer dat het bestuur niet zomaar voor Apple wilde gaan. Er brak een periode van onzekerheid uit. Verschillende partijen, ook pc partijen mochten, aanbiedingen doen.
Na een aantal maanden van aanbiedingen, voorstellen en presentaties bleek de Apple toch de grote winnaar op allerlei fronten. Hoera wat mij betreft.
Op een 'demo' avond waar ook 10 leerlingen waren uitgenodigd bleek de uitslag van de leerlingen unaniem: Apple. Ik was mijn vertrouwen gelukkig nooit verloren.
Toen kwam de vraag 'wanneer komen ze en starten we, gaat het dit jaar nog lukken'
Afgelopen dinsdag kreeg ik van Ad met een very big smile de doos mee naar huis. Een mooie macbook.
Tegelijkertijd zijn nu prive de powerbook en de powermac te koop.
Vandaag zijn we met 25 collega's in Bunnink geweest bij hoofdkantoor Apple. We hebben een leuke en leerzame lesdag gehad van Ludo van LAI. Jeroen van der Dunnen heeft een leuke demonstratie podcasting gegeven.
Een leuke maar lange volle dag.
We gaan naar huis met een mighty mouse een itunes tegoedbon en een mooie second skin beschermhoes.
Ik wist 90% al maar heb toch weer allerlei kleine dingetjes geleerd en natuurlijk getuige geweest van het groeiende enthousiasme bij de collega's.
Momenteel zitten meer dan 20 mensen (23 uur savonds) met de laptoop op schoot te blutoothen, imovie-en, itunen enzo meer.
|
Forum is in de lucht
06/05/06 23:03
Ik ben er even mee bezig geweest maar het is gelukt
Ik heb een forum gemaakt
Nu het klaar is denk je, 'tja dat kan iedereen' en 'dat is zo gebeurt'
maar als je bezig bent en iets lukt niet dan loop je tegen een muur
Eerst kijk je op internet rond naar andere forums
dan ga je zoeken of er 'forumleveranciers' zijn
je probeert zon forum te downloaden en in je eigen site te verwerken
je moet dan aan de hand van de instructie eruit komen
hier gaat dan iets mis en dan moet je een oplossing zoeken zoeken zoeken en vinden
en dan kun je je forum inrichten
nu nog mee leren werken
Hij is nog in de testfase. aanvullingen en opmerkingen zijn welkom
Ik heb een forum gemaakt
Nu het klaar is denk je, 'tja dat kan iedereen' en 'dat is zo gebeurt'
maar als je bezig bent en iets lukt niet dan loop je tegen een muur
Eerst kijk je op internet rond naar andere forums
dan ga je zoeken of er 'forumleveranciers' zijn
je probeert zon forum te downloaden en in je eigen site te verwerken
je moet dan aan de hand van de instructie eruit komen
hier gaat dan iets mis en dan moet je een oplossing zoeken zoeken zoeken en vinden
en dan kun je je forum inrichten
nu nog mee leren werken
Hij is nog in de testfase. aanvullingen en opmerkingen zijn welkom
Realiteit van de dag
06/05/06 19:57
wandelgang
Na het weekeind heb ik een mailtje gestuurd naar coordinator A die me gevraagd had deel te nemen aan de ADE bijeenkomst. Ik heb hem via de mail gevraagd om de software zoals iStopMovie en recente Tiger versie om met podcasting aan de slag te gaan. Ook zou ik graag een iSight en USB microfoon daarvoor willen gebruiken.
Ik hoopte natuurlijk op een snelle reactie zodat ik meteen aan de slag zou kunnen gaan. Maar de school is een hectische organisatie. Vrijdags kwam ik A in de gang tegen en sprak hem of hij mijn mail had gelezen. In de haast van de dag en de week had hij het wel bekeken maar niet gereageerd. Hij gaf me wel toestemming voor de aanschaf van de hardware en software en ik vroeg hem of hij de software bij Stonehouse kon regelen. Hij reageerde enthousiast op mijn verhaal en zei me dat we de kennis zouden moeten bundelen. Ik vertelde dat dat ook de bedoeling momenteel is van dit blog en de site. Ik hoop hier de collega's binnenkort mee op gang te kunnen helpen.
A zei me dat hij de volgende dag, vrijdag 28 april deze site zou bekijken en reageren. Helaas heb ik nog geen reactie gezien en weet ik ook nog niks over de software.
Ondertussen heb ik wel de iSight en USB mic besteld.
podcast
ik heb een aantal klassen gevraagd of er een paar mensen een podcast kunnen maken. Uit de 2 klassen heb ik een paar leerlingen die het gaan proberen. Ben erg benieuwd naar het resultaat.
vakantie Paul's Dead
Ik heb deze week vakantie gehad en heb veel tijd gestoken in iets wat al drie jaar op me ligt te wachten: een compilatie van het gerucht dat Paul Mc Cartney aan het eind van de jaren 60 zou zijn omgekomen bij een auto-ongeluk en een dubbelganger zijn plaats zou hebben ingenomen. Het verhaal wordt door allerlei boodschappen in teksten en hoezen versterkt. Als kind was ik al door het verhaal gefascineerd.
Na het weekeind heb ik een mailtje gestuurd naar coordinator A die me gevraagd had deel te nemen aan de ADE bijeenkomst. Ik heb hem via de mail gevraagd om de software zoals iStopMovie en recente Tiger versie om met podcasting aan de slag te gaan. Ook zou ik graag een iSight en USB microfoon daarvoor willen gebruiken.
Ik hoopte natuurlijk op een snelle reactie zodat ik meteen aan de slag zou kunnen gaan. Maar de school is een hectische organisatie. Vrijdags kwam ik A in de gang tegen en sprak hem of hij mijn mail had gelezen. In de haast van de dag en de week had hij het wel bekeken maar niet gereageerd. Hij gaf me wel toestemming voor de aanschaf van de hardware en software en ik vroeg hem of hij de software bij Stonehouse kon regelen. Hij reageerde enthousiast op mijn verhaal en zei me dat we de kennis zouden moeten bundelen. Ik vertelde dat dat ook de bedoeling momenteel is van dit blog en de site. Ik hoop hier de collega's binnenkort mee op gang te kunnen helpen.
A zei me dat hij de volgende dag, vrijdag 28 april deze site zou bekijken en reageren. Helaas heb ik nog geen reactie gezien en weet ik ook nog niks over de software.
Ondertussen heb ik wel de iSight en USB mic besteld.
podcast
ik heb een aantal klassen gevraagd of er een paar mensen een podcast kunnen maken. Uit de 2 klassen heb ik een paar leerlingen die het gaan proberen. Ben erg benieuwd naar het resultaat.
vakantie Paul's Dead
Ik heb deze week vakantie gehad en heb veel tijd gestoken in iets wat al drie jaar op me ligt te wachten: een compilatie van het gerucht dat Paul Mc Cartney aan het eind van de jaren 60 zou zijn omgekomen bij een auto-ongeluk en een dubbelganger zijn plaats zou hebben ingenomen. Het verhaal wordt door allerlei boodschappen in teksten en hoezen versterkt. Als kind was ik al door het verhaal gefascineerd.
Auteursrechten
24/04/06 09:33
Eerste idee
23/04/06 20:53
Gisteravond begon de uitwerking van het weekeind in
bed. Normaal ga je dan rustig slapen maar dat was nu
niet het geval.
Allerlei gedachten en ideeen spoken door je hoofd.
Ik weet natuurlijk niet precies hoe de school alles gaat regelen maar zelf kreeg ik een paar spontane ideeen.
Ik ga proberen voor de vakantie voor mezelf de zaakjes een beetje up to date te krijgen, de meest recente tiger versie, isight enzo. Ik ga wat leerlingen zoeken die alvast een podcast of vodcast kunnen maken die we kunnen publiceren.
Ik heb al een idee om een soort SMC jingle te maken met een eenvoudige melodie en tekst als start voor elke podast.
Wat ook in mijn hoofd spookte waren mijn collega's. Ongetwijfeld zullen de leerlingen met hun enthousiastme de docenten kunnen motiveren en wellicht ook uitleg geven. We zullen ook de nodige trainingen krijgen om de hardware en software te leren kennen. Mijn eigen idee is om heel eenvoudig van de meest iLife programma's een vodcast te maken die op deze site komt waarin kort en krachtig een videouitleg wordt gegeven hoe aan de slag te gaan met het programma. Op die manier kunnen de docenten altijd online ' effe checken' hoe het werkt.
Dat was iets wat in de cursus ook een beetje naar voren kwam: werk zo snel mogelijk naar resultaat en faciliteer mensen. Daar hoort een duidelijke instructie ook bij.
Voor mijn eigen vak wil ik eenvoudig beginnen. Ik ga gewoon de eerste lessen als vodcast opnemen. Gewoon vanaf blz. 1 het werkboek inspreken en geluids en beeldfagmenten opnemen. De leerling kan dan zelfstandig een les doen en zou ik met groepjes kunnen werken. Daar zou ik graag naar toe willen. Zelfstandig werken en verschillende dingen met rouleersysteem.
Ik hoop dan wat te kunnen experimenteren en resultaten die niet direct met mijn vak te maken hebben aan anderen laten zien en zoeken naar ingangen voor andere vakken. Het programma novamind lijkt me bijzonder geschikt voor bepaalde trainingen bij nederlands.
Ook al die leuke avonden die wij oragniseren: 5 minutes of fame, bandjesavond: je zou die dingen als podcast kunnen uploaden. Een hele kleine moeite.
Allerlei gedachten en ideeen spoken door je hoofd.
Ik weet natuurlijk niet precies hoe de school alles gaat regelen maar zelf kreeg ik een paar spontane ideeen.
Ik ga proberen voor de vakantie voor mezelf de zaakjes een beetje up to date te krijgen, de meest recente tiger versie, isight enzo. Ik ga wat leerlingen zoeken die alvast een podcast of vodcast kunnen maken die we kunnen publiceren.
Ik heb al een idee om een soort SMC jingle te maken met een eenvoudige melodie en tekst als start voor elke podast.
Wat ook in mijn hoofd spookte waren mijn collega's. Ongetwijfeld zullen de leerlingen met hun enthousiastme de docenten kunnen motiveren en wellicht ook uitleg geven. We zullen ook de nodige trainingen krijgen om de hardware en software te leren kennen. Mijn eigen idee is om heel eenvoudig van de meest iLife programma's een vodcast te maken die op deze site komt waarin kort en krachtig een videouitleg wordt gegeven hoe aan de slag te gaan met het programma. Op die manier kunnen de docenten altijd online ' effe checken' hoe het werkt.
Dat was iets wat in de cursus ook een beetje naar voren kwam: werk zo snel mogelijk naar resultaat en faciliteer mensen. Daar hoort een duidelijke instructie ook bij.
Voor mijn eigen vak wil ik eenvoudig beginnen. Ik ga gewoon de eerste lessen als vodcast opnemen. Gewoon vanaf blz. 1 het werkboek inspreken en geluids en beeldfagmenten opnemen. De leerling kan dan zelfstandig een les doen en zou ik met groepjes kunnen werken. Daar zou ik graag naar toe willen. Zelfstandig werken en verschillende dingen met rouleersysteem.
Ik hoop dan wat te kunnen experimenteren en resultaten die niet direct met mijn vak te maken hebben aan anderen laten zien en zoeken naar ingangen voor andere vakken. Het programma novamind lijkt me bijzonder geschikt voor bepaalde trainingen bij nederlands.
Ook al die leuke avonden die wij oragniseren: 5 minutes of fame, bandjesavond: je zou die dingen als podcast kunnen uploaden. Een hele kleine moeite.
Info over iLife
22/04/06 22:47
Voor mensen en vooral collega's die meer willen weten
over de standaard meegeleverde software verwijs ik
naar de apple site:
Daar wordt alles kort uitgelegd over Ilife met de programmas iTunes, Garageband, iMovie, iPhoto, iDVD
Hier staan ook weer links naar Podcasting en Vodcasting
Daar wordt alles kort uitgelegd over Ilife met de programmas iTunes, Garageband, iMovie, iPhoto, iDVD
Hier staan ook weer links naar Podcasting en Vodcasting
Bezoek en wederbezoek
22/04/06 22:29
Gisteravond sprak ik nog even met Victor van de
Stonehouse Group die ons de
spullen gaat leveren.
Hij vertelde me dat we de eersten in zuid Nederland zijn die op zo'n schaal Apple introduceren. Dat is natuurijk prachtig en zal zeker positief zijn mbt de ondersteuning die we nodig zullen hebben,
Joachim Levelt van Apple noemde met name het moment dat we instappen, net op het moment dat er zoveel met Apple gebeurt wat betreft Bootcamp bijzonder.
Ik ben praktisch ingesteld. Leuk als je een pionier bent maar Nederland is groter dan Limburg dus ben ik benieuwd naar toepassingen op vergelijkbare scholen. In Rotterdam schijnt een school te zijn die ook met Apple werkt en ze willen ons graag laten zien wat ze doen. Er is op internet vast ook veel te vinden over Amerikaanse ontwikkelingen.
Waar ik ook naar uitkijk zijn de visites van de mensen die ik dit weekeind heb ontmoet. Er zullen een aantal mensen zijn die iets praktisch komen vertellen en demonstreren.
Hij vertelde me dat we de eersten in zuid Nederland zijn die op zo'n schaal Apple introduceren. Dat is natuurijk prachtig en zal zeker positief zijn mbt de ondersteuning die we nodig zullen hebben,
Joachim Levelt van Apple noemde met name het moment dat we instappen, net op het moment dat er zoveel met Apple gebeurt wat betreft Bootcamp bijzonder.
Ik ben praktisch ingesteld. Leuk als je een pionier bent maar Nederland is groter dan Limburg dus ben ik benieuwd naar toepassingen op vergelijkbare scholen. In Rotterdam schijnt een school te zijn die ook met Apple werkt en ze willen ons graag laten zien wat ze doen. Er is op internet vast ook veel te vinden over Amerikaanse ontwikkelingen.
Waar ik ook naar uitkijk zijn de visites van de mensen die ik dit weekeind heb ontmoet. Er zullen een aantal mensen zijn die iets praktisch komen vertellen en demonstreren.
Podmaster bijeenkomst ADE april 2006
22/04/06 17:18
Intro
Gisteren en vandaag was ik met mijn wiskundecollega N uitgenodigd voor een bijeenkomst georganiseerd door de ADE community. Zij houden zich sinds november 2005 bezig met het ondersteunen van creatief apple gebruik in het onderwijs.
Het thema was podacsting en vodcasting en vond plaats in een conferentiecentrum in Baarn.
Het programma was in drie blokken verdeeld:
Vrijdagavond een algemene intro met een wetenschappelijke theoretische basis. (Peter Sloep en Hans Jansen)
Zaterdagochtend praktijkvoorbeelden
Zaterdagmiddag ging meer over hoe je het kunt introduceren op school: wie betrek je, hoe pak je het aan, waar loop je tegenaan en zo.
Deelnemers en ervaringen
Er waren veel deelnemers van de ADE community en enkele gasten waaronder wij.
Er was 1 lerares speciaal onderwijs, 1 lerares lagere school, 1 leraar voortgezet onderwijs (en wi)j, een aantal mensen van verschillende hogescholen, lectoren en universiteiten. Van apple en stonehouse waren er ook mensen.
Algemeen inititiator was Paul Scheulderman.
Algemeen kan ik zeggen dat het een leerzame ervaring is geweest omdat je met allerlei mensen spreekt die er over denken, en die het toepassen. Met name de laatste groep was voor ons interessant. Hoe zetten de anderen de apple in.
Ik heb tientallen gesprekken gevoerd met verschillende mensen.
In het speciaal onderwijs verdwenen de gedragsproblemen als sneeuw voor de zon toen de docent de ibook demonstreerde, ze zaten om de beurt te wachten tot ze ook mochten.
Leerlingen die moeite hebben met taal doen hun uiterste best als ze met 'Comic Life' met behulp van eigen foto's op een zeer eenvoudige wijze een stripverhaal maken waar tekst bij moet.
Met 'Novamind' kun je boomstammen van woorden maken waar je leert ordenen.
Op 't ronde montessori basisschool zijn vodcast gemaakt met leerlingen. Ze bouwden een eigen studio van karton en maakten elke week vrijwel zelfstandig een korte videonieuwsbrief voor de school (Jose van Duijvenvoorde). ('t ronde)
Er was een USB microscoop die 60,110 en 200x vergrootte. Een goedkoop apparaat van rond de 100 euro dat je met biologie kunt gebruiken en met de beamer kunt projecteren.
Er was een life demonstratie hoe je een podcast maakt (Lennaert Roos). Deze man werkt al intensief met Apple op de middelbare school.
Er was een 'computervader' die op een lagere school waar zijn kinderen zaten de apple heeft ingezet en 'de les van de week' introduceerde (Joek van Montfort). De Eilanden.
Wat ook erg leuk was was de demonstratie van het programma iStop motion waar je animatie mee kunt maken. Je kunt mbv van een isight camera een leuk filmpje maken met bijvoorbeeld kleipoppetjes.
Ik ben als techneut ook leuke dingen tegengekomen zoals usb microfoons, usb microscoop, edirol r-1 wave, mp3 memorecorder.
Conclusie:
Toen ik naar de bijeenkomst ging dacht ik dat ik kant en klare verhalen en oplossingen zou horen.
Dat is niet gebleken. Wel ben ik door de gesprekken met iedereen erachter gekomen dat we als docent ons niet te druk moeten maken. Als we in september beginnen kan het niet anders dan dat we een paar maanden moet uitproberen en experimenteren. We hoeven niet meteen onze methoden te vervangen!
Veel docenten weten zich geen raad met de apple en hun computervrees maakt ze onzeker. Hoe kunnen wij de leerlingen iets aanleren denken ze.
Ik denk dat het de andere kant op gaat werken. Er zullen een paar docenten zijn die wat meer ingewijd zijn die de leerlingen een paar leuke opdrachten geven waardoor ze geprikkeld raken en aan de slag gaan. Het enthousiastme zal via via bij de docent terecht komen en wie weet zal de leerling de docent af en toe uit kunnen leggen hoe iets werkt.
De rol van de docent is dan ook op inhouds nivo; wat zegt de leerling en hoe, welke opbouw, welke bronnen.
Wat dat betreft veranderd er weinig: een mooie uitspraak van een van de deelnemers: een docent moet niet doen maar docent ZIJN.
Als docent moet je ook niet alles zelf willen maken (hoe leuk en interessant dat ook is)
ik stel me voor dat je je eigen lesmateriaal digitaal maakt mbv de leerlingen: jullie maken een vodcast over de barok, jullie over de weense klassieken.
Ik heb meteen bij paul scheulderman ruimte gevraagd om op de ADE site een stukje ruimte te krijgen om podcasts van leerlingen te publiceren.
Dat kon wel geregeld worden. Fantastisch dus.
Ik hoop de komende week mijn software up-to-date te krijgen met de versie Tiger en Ilife 6 zodat ik meteen aan de slag kan.
Ik wil de komende weken met een aantal leerlingen een paar podcasts en vodcast maken die ik nog voor de vakantie kan lanceren om de docenten op onze school wat te kunnen laten zien.
Ik zelf ben goed op de hoogt maar ben nog niet bekend met rss feeds, hoe daar mee te werken. Ik ga ervan uit dat dat in de nieuwe software wel vanzelf zal gaan.
Vol verwachting klopt mijn hart.........
Gisteren en vandaag was ik met mijn wiskundecollega N uitgenodigd voor een bijeenkomst georganiseerd door de ADE community. Zij houden zich sinds november 2005 bezig met het ondersteunen van creatief apple gebruik in het onderwijs.
Het thema was podacsting en vodcasting en vond plaats in een conferentiecentrum in Baarn.
Het programma was in drie blokken verdeeld:
Vrijdagavond een algemene intro met een wetenschappelijke theoretische basis. (Peter Sloep en Hans Jansen)
Zaterdagochtend praktijkvoorbeelden
Zaterdagmiddag ging meer over hoe je het kunt introduceren op school: wie betrek je, hoe pak je het aan, waar loop je tegenaan en zo.
Deelnemers en ervaringen
Er waren veel deelnemers van de ADE community en enkele gasten waaronder wij.
Er was 1 lerares speciaal onderwijs, 1 lerares lagere school, 1 leraar voortgezet onderwijs (en wi)j, een aantal mensen van verschillende hogescholen, lectoren en universiteiten. Van apple en stonehouse waren er ook mensen.
Algemeen inititiator was Paul Scheulderman.
Algemeen kan ik zeggen dat het een leerzame ervaring is geweest omdat je met allerlei mensen spreekt die er over denken, en die het toepassen. Met name de laatste groep was voor ons interessant. Hoe zetten de anderen de apple in.
Ik heb tientallen gesprekken gevoerd met verschillende mensen.
In het speciaal onderwijs verdwenen de gedragsproblemen als sneeuw voor de zon toen de docent de ibook demonstreerde, ze zaten om de beurt te wachten tot ze ook mochten.
Leerlingen die moeite hebben met taal doen hun uiterste best als ze met 'Comic Life' met behulp van eigen foto's op een zeer eenvoudige wijze een stripverhaal maken waar tekst bij moet.
Met 'Novamind' kun je boomstammen van woorden maken waar je leert ordenen.
Op 't ronde montessori basisschool zijn vodcast gemaakt met leerlingen. Ze bouwden een eigen studio van karton en maakten elke week vrijwel zelfstandig een korte videonieuwsbrief voor de school (Jose van Duijvenvoorde). ('t ronde)
Er was een USB microscoop die 60,110 en 200x vergrootte. Een goedkoop apparaat van rond de 100 euro dat je met biologie kunt gebruiken en met de beamer kunt projecteren.
Er was een life demonstratie hoe je een podcast maakt (Lennaert Roos). Deze man werkt al intensief met Apple op de middelbare school.
Er was een 'computervader' die op een lagere school waar zijn kinderen zaten de apple heeft ingezet en 'de les van de week' introduceerde (Joek van Montfort). De Eilanden.
Wat ook erg leuk was was de demonstratie van het programma iStop motion waar je animatie mee kunt maken. Je kunt mbv van een isight camera een leuk filmpje maken met bijvoorbeeld kleipoppetjes.
Ik ben als techneut ook leuke dingen tegengekomen zoals usb microfoons, usb microscoop, edirol r-1 wave, mp3 memorecorder.
Conclusie:
Toen ik naar de bijeenkomst ging dacht ik dat ik kant en klare verhalen en oplossingen zou horen.
Dat is niet gebleken. Wel ben ik door de gesprekken met iedereen erachter gekomen dat we als docent ons niet te druk moeten maken. Als we in september beginnen kan het niet anders dan dat we een paar maanden moet uitproberen en experimenteren. We hoeven niet meteen onze methoden te vervangen!
Veel docenten weten zich geen raad met de apple en hun computervrees maakt ze onzeker. Hoe kunnen wij de leerlingen iets aanleren denken ze.
Ik denk dat het de andere kant op gaat werken. Er zullen een paar docenten zijn die wat meer ingewijd zijn die de leerlingen een paar leuke opdrachten geven waardoor ze geprikkeld raken en aan de slag gaan. Het enthousiastme zal via via bij de docent terecht komen en wie weet zal de leerling de docent af en toe uit kunnen leggen hoe iets werkt.
De rol van de docent is dan ook op inhouds nivo; wat zegt de leerling en hoe, welke opbouw, welke bronnen.
Wat dat betreft veranderd er weinig: een mooie uitspraak van een van de deelnemers: een docent moet niet doen maar docent ZIJN.
Als docent moet je ook niet alles zelf willen maken (hoe leuk en interessant dat ook is)
ik stel me voor dat je je eigen lesmateriaal digitaal maakt mbv de leerlingen: jullie maken een vodcast over de barok, jullie over de weense klassieken.
Ik heb meteen bij paul scheulderman ruimte gevraagd om op de ADE site een stukje ruimte te krijgen om podcasts van leerlingen te publiceren.
Dat kon wel geregeld worden. Fantastisch dus.
Ik hoop de komende week mijn software up-to-date te krijgen met de versie Tiger en Ilife 6 zodat ik meteen aan de slag kan.
Ik wil de komende weken met een aantal leerlingen een paar podcasts en vodcast maken die ik nog voor de vakantie kan lanceren om de docenten op onze school wat te kunnen laten zien.
Ik zelf ben goed op de hoogt maar ben nog niet bekend met rss feeds, hoe daar mee te werken. Ik ga ervan uit dat dat in de nieuwe software wel vanzelf zal gaan.
Vol verwachting klopt mijn hart.........
Introductie weblog
22/04/06 16:30
Intro
Ik wil deze weblog graag gebuiken om mijn persoonlijke ervaringen van het gebruik van Apple binnen mijn school bij te houden.
Het begint met mijn collega W.
Ik schat dat het begin januari 2006 is geweest dat hij me vertelde dat we volgend schooljaar met Apple iBook's gaan werken. De brugklassers zouden een computer krijgen en wij als docent ook. Een mooi vooruitzicht maar vooralsnog een roddel.
Een paar weken laten tijdens de opening van het decanaat vroeg ik 2 unitleiders die samen met mij van een drankje genoten of het gerucht dat ik had gehoord waar was. W en F verstikte zich bijna in hun drankje, keken me even vol schrik aan en zeiden toen dat ik zulke dingen aan hun niet moest vragen. Daarmee was de kous af en had ik geen antwoord op mijn vraag.
Vrijdag 24 maart 2006 ligt er in de postvakjes van alle docenten een nieuwsbrief met het grote nieuws: Binnen een paar maanden krijgen alle docenten een Apple powerbook en de 1ste jaars een iBook.
Op school gonsde het natuurlijk behoorlijk. De directie heeft dit idee gelanceerd en ten uitvoer gebracht en daar is geen docent bij betrokken bij geweest. Een beetje ongelukkig natuurlijk maar er is 1 voordeel. We krijgen een Apple,
Ik ben een redelijk ervaren gebruiker en windows switcher dus weet hoe fijn een Apple werkt en wat er allemaal mee kan.
Diezelfde middag was docent H in de docentenkamer af aan het geven op apple.
gelukkig heb ik in de docentenkamer ontvangst van de airport extreme van het apple lokaal dus ik kon de docent het een en ander laten zien.
Na een kort gesprek bleek dat hij weinig ervaring had en bijvoorbeeld nog nooit met powerpoint had gewerkt.
Ik heb toen de Apple variant keynote geopend en kort een presentie gemaakt met geplukte foto's van het internet. De docent was onder de indruk en een paar minuten later zat hij al in de docentenwerkkamer op powerpoint te werken.
Diezelfde avond heb ik een brief geschreven naar directielid A en R om kenbaar te maken dat ik een ervaren Apple gebruiker ben die graag bij de ontwikkeling betrokken wil zijn.
Niet lang daarna kreeg ik de uitnodiging om aanwezig te zijn bij een ADE meeting in Baarn met als thema 'podcast in het onderwijs.
(ADE= Apple Distinguished Educators)
Demo Bram Elderman netwerk en servers
Op donderdag 20 april kregen we in de ochtend een uitleg door Bram Elderman over netwerkbeheer en servers etc.
In principe bedoeld voor ICT maar ik mocht als geinteresseerde meeluisteren. Dit aspect van apple is nieuw voor mij maar ik begreep redelijk waar het over ging: hoe kun je in een netwerk met honderden aangesloten computers een functionerend systeem creeeren.
In de praktijk wordt gebruik gemaakt van 3 nivos: gebruiker (leerling) groepen (klassen of laag) en hardware (oude modellen g3, ibook g4 of imacg5)
je kunt per nivo allerlei rechten geven mbt openen van programma's (applicaties) en wat hij wel en niet mag,
Interessant is ook remote keyboard functie: als docent kun je de leerlingen monitoren op je eigen beeldscherm en op afstand ingrijpen, blokkeren, helpen en zelf alle leerlingen via je eigen computer instrueren.
Uiteraard ging het ook over servers, dat apple servers en windowservers samenwerken enzo
Back up
Erg interessant was ook het 'net install' verhaal. Als instelling maken wij een soort standaardmal van een gebruikersinterface hoe we de ibook willen inrichten. Welke programma's kunnen geopend worden, welke vrijheden stel je in.
De student kan naar eigen wens dingen toevoegen en veranderen.
Op het netwerk is de mogelijkheid te synchroniseren. Dit wil zeggen dat de info op de ibook van leerlingen als backup op het netwerk wordt opgeslagen. Dit heeft 2 voordelen.
1 als de leerlingen met een andere computer inlogt onder zijn naam opent de computer het werkblad van de leerlingen met al zijn vertrouwde instellingen en programma's zoals hij dit gewend is net zijn bestanden en al! Dit is een schitterende manier van flexibel werken.
2 als er om wat voor reden iets mis gaat met de ibook van de leerling dan is zijn data als back up bewaard op de server.
Net-install
Vervolgens is het mogelijk om vanuit het netwerk te installeren. Stel je hebt een probleem waardoor je computer niet goed meer functioneert, dan kun je opstarten terwijl je de ''n' toets indrukt. Vanuit het netwerk is binnen 5 minuten tijd je computer weer als standaard geinstalleerd zoals die was toen je hem kreeg met dat verschil dat je bestanden als back up bewaard zijn.
Voordeel hiervan is de de netwerkbeheerders niet belast worden. Als consequentie heeft het wel dat de leerling verantwoordelijk is voor zijn eigen computer en programma's. hij heeft de vrijheid om te experimenteren maar als het misgaat krijgt hij een standaardoplossing die hij zelf moet uitvoeren: herinstallatie via het net.
DIt proces is zeer eenvoudig en kan met een eenvoudig netwerkkabeltje uitgevoerd worden.
Smiddags had ik een repetitie met het orkest en kon ik niet aanwezig zijn bij de centrale presentatie die ging over algemene demonstratie van iwork en ilife, voor mij bekende programma's.
Voor de collega's een brok informatie die door sommige (ten onrechte) als verkoperspraatje werden ervaren. Ze zullen zich niet bewust geweest zijn van het feit dat alles wat ze zagen standaard is op de ibooks! Je hoeft er niks extra's voor aan te schaffen.
Ik wil deze weblog graag gebuiken om mijn persoonlijke ervaringen van het gebruik van Apple binnen mijn school bij te houden.
Het begint met mijn collega W.
Ik schat dat het begin januari 2006 is geweest dat hij me vertelde dat we volgend schooljaar met Apple iBook's gaan werken. De brugklassers zouden een computer krijgen en wij als docent ook. Een mooi vooruitzicht maar vooralsnog een roddel.
Een paar weken laten tijdens de opening van het decanaat vroeg ik 2 unitleiders die samen met mij van een drankje genoten of het gerucht dat ik had gehoord waar was. W en F verstikte zich bijna in hun drankje, keken me even vol schrik aan en zeiden toen dat ik zulke dingen aan hun niet moest vragen. Daarmee was de kous af en had ik geen antwoord op mijn vraag.
Vrijdag 24 maart 2006 ligt er in de postvakjes van alle docenten een nieuwsbrief met het grote nieuws: Binnen een paar maanden krijgen alle docenten een Apple powerbook en de 1ste jaars een iBook.
Op school gonsde het natuurlijk behoorlijk. De directie heeft dit idee gelanceerd en ten uitvoer gebracht en daar is geen docent bij betrokken bij geweest. Een beetje ongelukkig natuurlijk maar er is 1 voordeel. We krijgen een Apple,
Ik ben een redelijk ervaren gebruiker en windows switcher dus weet hoe fijn een Apple werkt en wat er allemaal mee kan.
Diezelfde middag was docent H in de docentenkamer af aan het geven op apple.
gelukkig heb ik in de docentenkamer ontvangst van de airport extreme van het apple lokaal dus ik kon de docent het een en ander laten zien.
Na een kort gesprek bleek dat hij weinig ervaring had en bijvoorbeeld nog nooit met powerpoint had gewerkt.
Ik heb toen de Apple variant keynote geopend en kort een presentie gemaakt met geplukte foto's van het internet. De docent was onder de indruk en een paar minuten later zat hij al in de docentenwerkkamer op powerpoint te werken.
Diezelfde avond heb ik een brief geschreven naar directielid A en R om kenbaar te maken dat ik een ervaren Apple gebruiker ben die graag bij de ontwikkeling betrokken wil zijn.
Niet lang daarna kreeg ik de uitnodiging om aanwezig te zijn bij een ADE meeting in Baarn met als thema 'podcast in het onderwijs.
(ADE= Apple Distinguished Educators)
Demo Bram Elderman netwerk en servers
Op donderdag 20 april kregen we in de ochtend een uitleg door Bram Elderman over netwerkbeheer en servers etc.
In principe bedoeld voor ICT maar ik mocht als geinteresseerde meeluisteren. Dit aspect van apple is nieuw voor mij maar ik begreep redelijk waar het over ging: hoe kun je in een netwerk met honderden aangesloten computers een functionerend systeem creeeren.
In de praktijk wordt gebruik gemaakt van 3 nivos: gebruiker (leerling) groepen (klassen of laag) en hardware (oude modellen g3, ibook g4 of imacg5)
je kunt per nivo allerlei rechten geven mbt openen van programma's (applicaties) en wat hij wel en niet mag,
Interessant is ook remote keyboard functie: als docent kun je de leerlingen monitoren op je eigen beeldscherm en op afstand ingrijpen, blokkeren, helpen en zelf alle leerlingen via je eigen computer instrueren.
Uiteraard ging het ook over servers, dat apple servers en windowservers samenwerken enzo
Back up
Erg interessant was ook het 'net install' verhaal. Als instelling maken wij een soort standaardmal van een gebruikersinterface hoe we de ibook willen inrichten. Welke programma's kunnen geopend worden, welke vrijheden stel je in.
De student kan naar eigen wens dingen toevoegen en veranderen.
Op het netwerk is de mogelijkheid te synchroniseren. Dit wil zeggen dat de info op de ibook van leerlingen als backup op het netwerk wordt opgeslagen. Dit heeft 2 voordelen.
1 als de leerlingen met een andere computer inlogt onder zijn naam opent de computer het werkblad van de leerlingen met al zijn vertrouwde instellingen en programma's zoals hij dit gewend is net zijn bestanden en al! Dit is een schitterende manier van flexibel werken.
2 als er om wat voor reden iets mis gaat met de ibook van de leerling dan is zijn data als back up bewaard op de server.
Net-install
Vervolgens is het mogelijk om vanuit het netwerk te installeren. Stel je hebt een probleem waardoor je computer niet goed meer functioneert, dan kun je opstarten terwijl je de ''n' toets indrukt. Vanuit het netwerk is binnen 5 minuten tijd je computer weer als standaard geinstalleerd zoals die was toen je hem kreeg met dat verschil dat je bestanden als back up bewaard zijn.
Voordeel hiervan is de de netwerkbeheerders niet belast worden. Als consequentie heeft het wel dat de leerling verantwoordelijk is voor zijn eigen computer en programma's. hij heeft de vrijheid om te experimenteren maar als het misgaat krijgt hij een standaardoplossing die hij zelf moet uitvoeren: herinstallatie via het net.
DIt proces is zeer eenvoudig en kan met een eenvoudig netwerkkabeltje uitgevoerd worden.
Smiddags had ik een repetitie met het orkest en kon ik niet aanwezig zijn bij de centrale presentatie die ging over algemene demonstratie van iwork en ilife, voor mij bekende programma's.
Voor de collega's een brok informatie die door sommige (ten onrechte) als verkoperspraatje werden ervaren. Ze zullen zich niet bewust geweest zijn van het feit dat alles wat ze zagen standaard is op de ibooks! Je hoeft er niks extra's voor aan te schaffen.