Apr 2006

Bezoek en wederbezoek

Gisteravond sprak ik nog even met Victor van de Stonehouse Group die ons de spullen gaat leveren.
Hij vertelde me dat we de eersten in zuid Nederland zijn die op zo'n schaal Apple introduceren. Dat is natuurijk prachtig en zal zeker positief zijn mbt de ondersteuning die we nodig zullen hebben,

Joachim Levelt van Apple noemde met name het moment dat we instappen, net op het moment dat er zoveel met Apple gebeurt wat betreft Bootcamp bijzonder.

Ik ben praktisch ingesteld. Leuk als je een pionier bent maar Nederland is groter dan Limburg dus ben ik benieuwd naar toepassingen op vergelijkbare scholen. In Rotterdam schijnt een school te zijn die ook met Apple werkt en ze willen ons graag laten zien wat ze doen. Er is op internet vast ook veel te vinden over Amerikaanse ontwikkelingen.

Waar ik ook naar uitkijk zijn de visites van de mensen die ik dit weekeind heb ontmoet. Er zullen een aantal mensen zijn die iets praktisch komen vertellen en demonstreren.
|

Podmaster bijeenkomst ADE april 2006

Intro
Gisteren en vandaag was ik met mijn wiskundecollega N uitgenodigd voor een bijeenkomst georganiseerd door de ADE community. Zij houden zich sinds november 2005 bezig met het ondersteunen van creatief apple gebruik in het onderwijs.
Het thema was podacsting en vodcasting en vond plaats in een conferentiecentrum in Baarn.

Het programma was in drie blokken verdeeld:
Vrijdagavond een algemene intro met een wetenschappelijke theoretische basis. (Peter Sloep en Hans Jansen)
Zaterdagochtend praktijkvoorbeelden
Zaterdagmiddag ging meer over hoe je het kunt introduceren op school: wie betrek je, hoe pak je het aan, waar loop je tegenaan en zo.

Deelnemers en ervaringen
Er waren veel deelnemers van de ADE community en enkele gasten waaronder wij.
Er was 1 lerares speciaal onderwijs, 1 lerares lagere school, 1 leraar voortgezet onderwijs (en wi)j, een aantal mensen van verschillende hogescholen, lectoren en universiteiten. Van apple en stonehouse waren er ook mensen.
Algemeen inititiator was Paul Scheulderman.

Algemeen kan ik zeggen dat het een leerzame ervaring is geweest omdat je met allerlei mensen spreekt die er over denken, en die het toepassen. Met name de laatste groep was voor ons interessant. Hoe zetten de anderen de apple in.
Ik heb tientallen gesprekken gevoerd met verschillende mensen.

In het speciaal onderwijs verdwenen de gedragsproblemen als sneeuw voor de zon toen de docent de ibook demonstreerde, ze zaten om de beurt te wachten tot ze ook mochten.
Leerlingen die moeite hebben met taal doen hun uiterste best als ze met 'Comic Life' met behulp van eigen foto's op een zeer eenvoudige wijze een stripverhaal maken waar tekst bij moet.
Met 'Novamind' kun je boomstammen van woorden maken waar je leert ordenen.

Op 't ronde montessori basisschool zijn vodcast gemaakt met leerlingen. Ze bouwden een eigen studio van karton en maakten elke week vrijwel zelfstandig een korte videonieuwsbrief voor de school (Jose van Duijvenvoorde). ('t ronde)

Er was een USB microscoop die 60,110 en 200x vergrootte. Een goedkoop apparaat van rond de 100 euro dat je met biologie kunt gebruiken en met de beamer kunt projecteren.

Er was een life demonstratie hoe je een podcast maakt (Lennaert Roos). Deze man werkt al intensief met Apple op de middelbare school.

Er was een 'computervader' die op een lagere school waar zijn kinderen zaten de apple heeft ingezet en 'de les van de week' introduceerde (Joek van Montfort). De Eilanden.

Wat ook erg leuk was was de demonstratie van het programma iStop motion waar je animatie mee kunt maken. Je kunt mbv van een isight camera een leuk filmpje maken met bijvoorbeeld kleipoppetjes.

Ik ben als techneut ook leuke dingen tegengekomen zoals usb microfoons, usb microscoop, edirol r-1 wave, mp3 memorecorder.


Conclusie:
Toen ik naar de bijeenkomst ging dacht ik dat ik kant en klare verhalen en oplossingen zou horen.
Dat is niet gebleken. Wel ben ik door de gesprekken met iedereen erachter gekomen dat we als docent ons niet te druk moeten maken. Als we in september beginnen kan het niet anders dan dat we een paar maanden moet uitproberen en experimenteren. We hoeven niet meteen onze methoden te vervangen!
Veel docenten weten zich geen raad met de apple en hun computervrees maakt ze onzeker. Hoe kunnen wij de leerlingen iets aanleren denken ze.
Ik denk dat het de andere kant op gaat werken. Er zullen een paar docenten zijn die wat meer ingewijd zijn die de leerlingen een paar leuke opdrachten geven waardoor ze geprikkeld raken en aan de slag gaan. Het enthousiastme zal via via bij de docent terecht komen en wie weet zal de leerling de docent af en toe uit kunnen leggen hoe iets werkt.
De rol van de docent is dan ook op inhouds nivo; wat zegt de leerling en hoe, welke opbouw, welke bronnen.
Wat dat betreft veranderd er weinig: een mooie uitspraak van een van de deelnemers: een docent moet niet doen maar docent ZIJN.

Als docent moet je ook niet alles zelf willen maken (hoe leuk en interessant dat ook is)
ik stel me voor dat je je eigen lesmateriaal digitaal maakt mbv de leerlingen: jullie maken een vodcast over de barok, jullie over de weense klassieken.

Ik heb meteen bij paul scheulderman ruimte gevraagd om op de ADE site een stukje ruimte te krijgen om podcasts van leerlingen te publiceren.
Dat kon wel geregeld worden. Fantastisch dus.

Ik hoop de komende week mijn software up-to-date te krijgen met de versie Tiger en Ilife 6 zodat ik meteen aan de slag kan.
Ik wil de komende weken met een aantal leerlingen een paar podcasts en vodcast maken die ik nog voor de vakantie kan lanceren om de docenten op onze school wat te kunnen laten zien.

Ik zelf ben goed op de hoogt maar ben nog niet bekend met rss feeds, hoe daar mee te werken. Ik ga ervan uit dat dat in de nieuwe software wel vanzelf zal gaan.

Vol verwachting klopt mijn hart.........
|

Introductie weblog

Intro
Ik wil deze weblog graag gebuiken om mijn persoonlijke ervaringen van het gebruik van Apple binnen mijn school bij te houden.

Het begint met mijn collega W.
Ik schat dat het begin januari 2006 is geweest dat hij me vertelde dat we volgend schooljaar met Apple iBook's gaan werken. De brugklassers zouden een computer krijgen en wij als docent ook. Een mooi vooruitzicht maar vooralsnog een roddel.

Een paar weken laten tijdens de opening van het decanaat vroeg ik 2 unitleiders die samen met mij van een drankje genoten of het gerucht dat ik had gehoord waar was. W en F verstikte zich bijna in hun drankje, keken me even vol schrik aan en zeiden toen dat ik zulke dingen aan hun niet moest vragen. Daarmee was de kous af en had ik geen antwoord op mijn vraag.

Vrijdag 24 maart 2006 ligt er in de postvakjes van alle docenten een nieuwsbrief met het grote nieuws: Binnen een paar maanden krijgen alle docenten een Apple powerbook en de 1ste jaars een iBook.
Op school gonsde het natuurlijk behoorlijk. De directie heeft dit idee gelanceerd en ten uitvoer gebracht en daar is geen docent bij betrokken bij geweest. Een beetje ongelukkig natuurlijk maar er is 1 voordeel. We krijgen een Apple,

Ik ben een redelijk ervaren gebruiker en windows switcher dus weet hoe fijn een Apple werkt en wat er allemaal mee kan.
Diezelfde middag was docent H in de docentenkamer af aan het geven op apple.
gelukkig heb ik in de docentenkamer ontvangst van de airport extreme van het apple lokaal dus ik kon de docent het een en ander laten zien.
Na een kort gesprek bleek dat hij weinig ervaring had en bijvoorbeeld nog nooit met powerpoint had gewerkt.
Ik heb toen de Apple variant keynote geopend en kort een presentie gemaakt met geplukte foto's van het internet. De docent was onder de indruk en een paar minuten later zat hij al in de docentenwerkkamer op powerpoint te werken.

Diezelfde avond heb ik een brief geschreven naar directielid A en R om kenbaar te maken dat ik een ervaren Apple gebruiker ben die graag bij de ontwikkeling betrokken wil zijn.

Niet lang daarna kreeg ik de uitnodiging om aanwezig te zijn bij een ADE meeting in Baarn met als thema 'podcast in het onderwijs.
(ADE= Apple Distinguished Educators)

Demo Bram Elderman netwerk en servers
Op donderdag 20 april kregen we in de ochtend een uitleg door Bram Elderman over netwerkbeheer en servers etc.
In principe bedoeld voor ICT maar ik mocht als geinteresseerde meeluisteren. Dit aspect van apple is nieuw voor mij maar ik begreep redelijk waar het over ging: hoe kun je in een netwerk met honderden aangesloten computers een functionerend systeem creeeren.
In de praktijk wordt gebruik gemaakt van 3 nivos: gebruiker (leerling) groepen (klassen of laag) en hardware (oude modellen g3, ibook g4 of imacg5)
je kunt per nivo allerlei rechten geven mbt openen van programma's (applicaties) en wat hij wel en niet mag,

Interessant is ook remote keyboard functie: als docent kun je de leerlingen monitoren op je eigen beeldscherm en op afstand ingrijpen, blokkeren, helpen en zelf alle leerlingen via je eigen computer instrueren.
Uiteraard ging het ook over servers, dat apple servers en windowservers samenwerken enzo

Back up
Erg interessant was ook het 'net install' verhaal. Als instelling maken wij een soort standaardmal van een gebruikersinterface hoe we de ibook willen inrichten. Welke programma's kunnen geopend worden, welke vrijheden stel je in.
De student kan naar eigen wens dingen toevoegen en veranderen.
Op het netwerk is de mogelijkheid te synchroniseren. Dit wil zeggen dat de info op de ibook van leerlingen als backup op het netwerk wordt opgeslagen. Dit heeft 2 voordelen.
1 als de leerlingen met een andere computer inlogt onder zijn naam opent de computer het werkblad van de leerlingen met al zijn vertrouwde instellingen en programma's zoals hij dit gewend is net zijn bestanden en al! Dit is een schitterende manier van flexibel werken.
2 als er om wat voor reden iets mis gaat met de ibook van de leerling dan is zijn data als back up bewaard op de server.

Net-install
Vervolgens is het mogelijk om vanuit het netwerk te installeren. Stel je hebt een probleem waardoor je computer niet goed meer functioneert, dan kun je opstarten terwijl je de ''n' toets indrukt. Vanuit het netwerk is binnen 5 minuten tijd je computer weer als standaard geinstalleerd zoals die was toen je hem kreeg met dat verschil dat je bestanden als back up bewaard zijn.
Voordeel hiervan is de de netwerkbeheerders niet belast worden. Als consequentie heeft het wel dat de leerling verantwoordelijk is voor zijn eigen computer en programma's. hij heeft de vrijheid om te experimenteren maar als het misgaat krijgt hij een standaardoplossing die hij zelf moet uitvoeren: herinstallatie via het net.
DIt proces is zeer eenvoudig en kan met een eenvoudig netwerkkabeltje uitgevoerd worden.

Smiddags had ik een repetitie met het orkest en kon ik niet aanwezig zijn bij de centrale presentatie die ging over algemene demonstratie van iwork en ilife, voor mij bekende programma's.
Voor de collega's een brok informatie die door sommige (ten onrechte) als verkoperspraatje werden ervaren. Ze zullen zich niet bewust geweest zijn van het feit dat alles wat ze zagen standaard is op de ibooks! Je hoeft er niks extra's voor aan te schaffen.
|