Podmaster bijeenkomst ADE april 2006

Intro
Gisteren en vandaag was ik met mijn wiskundecollega N uitgenodigd voor een bijeenkomst georganiseerd door de ADE community. Zij houden zich sinds november 2005 bezig met het ondersteunen van creatief apple gebruik in het onderwijs.
Het thema was podacsting en vodcasting en vond plaats in een conferentiecentrum in Baarn.

Het programma was in drie blokken verdeeld:
Vrijdagavond een algemene intro met een wetenschappelijke theoretische basis. (Peter Sloep en Hans Jansen)
Zaterdagochtend praktijkvoorbeelden
Zaterdagmiddag ging meer over hoe je het kunt introduceren op school: wie betrek je, hoe pak je het aan, waar loop je tegenaan en zo.

Deelnemers en ervaringen
Er waren veel deelnemers van de ADE community en enkele gasten waaronder wij.
Er was 1 lerares speciaal onderwijs, 1 lerares lagere school, 1 leraar voortgezet onderwijs (en wi)j, een aantal mensen van verschillende hogescholen, lectoren en universiteiten. Van apple en stonehouse waren er ook mensen.
Algemeen inititiator was Paul Scheulderman.

Algemeen kan ik zeggen dat het een leerzame ervaring is geweest omdat je met allerlei mensen spreekt die er over denken, en die het toepassen. Met name de laatste groep was voor ons interessant. Hoe zetten de anderen de apple in.
Ik heb tientallen gesprekken gevoerd met verschillende mensen.

In het speciaal onderwijs verdwenen de gedragsproblemen als sneeuw voor de zon toen de docent de ibook demonstreerde, ze zaten om de beurt te wachten tot ze ook mochten.
Leerlingen die moeite hebben met taal doen hun uiterste best als ze met 'Comic Life' met behulp van eigen foto's op een zeer eenvoudige wijze een stripverhaal maken waar tekst bij moet.
Met 'Novamind' kun je boomstammen van woorden maken waar je leert ordenen.

Op 't ronde montessori basisschool zijn vodcast gemaakt met leerlingen. Ze bouwden een eigen studio van karton en maakten elke week vrijwel zelfstandig een korte videonieuwsbrief voor de school (Jose van Duijvenvoorde). ('t ronde)

Er was een USB microscoop die 60,110 en 200x vergrootte. Een goedkoop apparaat van rond de 100 euro dat je met biologie kunt gebruiken en met de beamer kunt projecteren.

Er was een life demonstratie hoe je een podcast maakt (Lennaert Roos). Deze man werkt al intensief met Apple op de middelbare school.

Er was een 'computervader' die op een lagere school waar zijn kinderen zaten de apple heeft ingezet en 'de les van de week' introduceerde (Joek van Montfort). De Eilanden.

Wat ook erg leuk was was de demonstratie van het programma iStop motion waar je animatie mee kunt maken. Je kunt mbv van een isight camera een leuk filmpje maken met bijvoorbeeld kleipoppetjes.

Ik ben als techneut ook leuke dingen tegengekomen zoals usb microfoons, usb microscoop, edirol r-1 wave, mp3 memorecorder.


Conclusie:
Toen ik naar de bijeenkomst ging dacht ik dat ik kant en klare verhalen en oplossingen zou horen.
Dat is niet gebleken. Wel ben ik door de gesprekken met iedereen erachter gekomen dat we als docent ons niet te druk moeten maken. Als we in september beginnen kan het niet anders dan dat we een paar maanden moet uitproberen en experimenteren. We hoeven niet meteen onze methoden te vervangen!
Veel docenten weten zich geen raad met de apple en hun computervrees maakt ze onzeker. Hoe kunnen wij de leerlingen iets aanleren denken ze.
Ik denk dat het de andere kant op gaat werken. Er zullen een paar docenten zijn die wat meer ingewijd zijn die de leerlingen een paar leuke opdrachten geven waardoor ze geprikkeld raken en aan de slag gaan. Het enthousiastme zal via via bij de docent terecht komen en wie weet zal de leerling de docent af en toe uit kunnen leggen hoe iets werkt.
De rol van de docent is dan ook op inhouds nivo; wat zegt de leerling en hoe, welke opbouw, welke bronnen.
Wat dat betreft veranderd er weinig: een mooie uitspraak van een van de deelnemers: een docent moet niet doen maar docent ZIJN.

Als docent moet je ook niet alles zelf willen maken (hoe leuk en interessant dat ook is)
ik stel me voor dat je je eigen lesmateriaal digitaal maakt mbv de leerlingen: jullie maken een vodcast over de barok, jullie over de weense klassieken.

Ik heb meteen bij paul scheulderman ruimte gevraagd om op de ADE site een stukje ruimte te krijgen om podcasts van leerlingen te publiceren.
Dat kon wel geregeld worden. Fantastisch dus.

Ik hoop de komende week mijn software up-to-date te krijgen met de versie Tiger en Ilife 6 zodat ik meteen aan de slag kan.
Ik wil de komende weken met een aantal leerlingen een paar podcasts en vodcast maken die ik nog voor de vakantie kan lanceren om de docenten op onze school wat te kunnen laten zien.

Ik zelf ben goed op de hoogt maar ben nog niet bekend met rss feeds, hoe daar mee te werken. Ik ga ervan uit dat dat in de nieuwe software wel vanzelf zal gaan.

Vol verwachting klopt mijn hart.........
|